دررفتگی مفصل استخوان؛ درمان و جلوگیری

سپتامبر 19, 2016
نمایش همه

دررفتگی مفصل استخوان؛ درمان و جلوگیری

اگر دررفتگی مفصل استخوان، بدون آسیب اعصاب و … باشد، مفصل در محل اصلی خود جا انداخته می شود. اما اگر سعی کنید خیلی زود این کار را انجام دهید، ممکن است مجدداً دچار دررفتگی آن مفصل شوید.
.در رفتگي يا نيم دررفتگي عبارت است از آسيب به مفصل به طوري كه استخوان هايي كه در آن مفصل در حالت طبيعي رو به روي هم قرار دارند از هم جدا شوند
در نوع خفيف تر اين حالت (نيم درفتگي )، سطوح مفصلي انتهاي استخوان ها هنوز با هم در تماس هستند ولي در جاي طبيعي خود قرار ندارند. اين مشكل براي مفاصل فك ، شانه ، زانو، و ستون فقرات بيشتر پيش مي آيد. بعضي از شيرخواران نيز با در رفتگي مفصل ران متولد مي شوند

راه های تشخیص دررفتگی

– 1معاینه محل دررفتگی توسط پزشک

– 2عکسبرداری با اشعه ایکس: این عکسبرداری، دررفتگی مفصل، شکستگی استخوان و سایر آسیب های مفصل را نشان می دهد.

– 3ام آر آی (MRI): این روش به پزشک کمک می کند تا آسیب بافت های اطراف مفصل را بررسی کند.

درمان دررفتگی
نوع درمان بستگی به محل و شدت دررفتگی مفصل دارد و عبارتند از:

1- جا انداختن مفصل: در این روش، پزشک سعی می کند به آرامی استخوان دررفته را جای خودش بیندازد. بسته به میزان درد و ورم محل دررفتگی، قبل از جا انداختن مفصل نیاز به بی حسی موضعی و یا حتی بیهوشی وجود خواهد داشت.

2- بی حرکت کردن مفصل: بعد از جا انداختن درست استخوان، پزشک با استفاده از وسایل مخصوصی مثل آتل، محل مفصل را برای چندین هفته ثابت و بی حرکت می کند. مدت زمان ثابت نگه داشتن مفصل، بستگی به نوع و محل دررفتگی دارد.

3- داروهای مسکن: بعد از جا انداختن استخوان دررفته، هر نوع درد شدیدی باید بهبود پیدا کند. اما اگر درد ادامه داشت، ممکن است پزشک داروی مسکن برای شما تجویز کند.

4- عمل جراحی: اگر اعصاب یا رگ های خونی اطراف مفصل آسیب دیده باشند و یا پزشک نتواند استخوان دررفته را جا بیندازد، نیاز به عمل جراحی است. همچنین در مواردی که به طور مکرر دچار دررفتگی یک مفصل خاص می شوید، عمل جراحی لازم است به خصوص در مورد مفصل شانه.

5- توانبخشی: بعد از برداشتن آتل و یا گچ، به تدریج برنامه توانبخشی را برای بهبود حرکت و قدرت مفصل دررفته شروع می کنید. برخی دررفتگی ها مثل دررفتگی لگن، نیاز به چند ماه زمان برای بهبودی دارند.برای توانبخشی گاهی از فیزیوتراپی استفاده می شود.

درمان خانگی دررفتگی

بعد از درمان و جا انداختن مفصل دررفته، برای کاهش ناراحتی و افزایش روند بهبودی به توصیه های زیر عمل کنید:

1- به استخوان دررفته استراحت دهید. کاری را که باعث دررفتگی مفصل شما شده است، دیگر تکرار نکنید و از حرکات بدنی دردآور خودداری کنید.

2- از یخ و گرما استفاده کنید. گذاشتن کیسه یخ روی محل دررفتگی، باعث کاهش درد و ورم آن می شود. 15 تا 20 دقیقه کیسه یخ را روی محل درد بگذارید. طی یک تا دو روز اول بعد از دررفتگی، هر دو ساعت یک بار این کار را تکرار کنید.
بعد از 2 تا 3 روز و بهبود یافتن درد و ورم، برای بهبود درد و سفتی عضلات از کمپرس گرم مثل کیسه آب گرم استفاده نمایید. فقط 20 دقیقه و یک بار کیسه آب گرم را روی محل دررفتگی قرار دهید.

3- قرص مسکن بخورید. اگر درد زیادی دارید، می توانید از قرص های مسکن مثل بروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. ولی بعد از بهبودی درد، دیگر این قرص ها را نخورید.

4- مفصل را حرکت دهید. بعد از یک یا دو روز بهبودی، تحت نظر پزشک و یا متخصص فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی آرامی را انجام دهید تا مفصل آسیب دیده، حرکت کند. حرکت ندادن مفصل برای مدت طولانی باعث خشکی و کاهش دامنه حرکتی آن می شود.

جلوگیری از دررفتگی
1- دقت کنید زمین نخورید. اگر چشم های شما مشکلی دارند و کم می بینید، به طور منظم نزد بینایی‌سنج یا چشم پزشک بروید تا چشم های شما را معاینه کند. اگر دارو مصرف می کنید، از پزشکی که دارو را برای شما تجویز کرده بپرسید که آیا هیچ کدام از این داروها باعث سرگیجه می شوند یا خیر. همچنین سعی کنید اتاق های خانه شما کاملا روشن باشند تا به خوبی اطراف و اشیاء را ببینید و هر نوع وسیله یا مانعی را که در مسیر راه رفتن شما در خانه وجود دارد، از سر راه بردارید تا زمین نخورید.
2- اگر كار شما سنگين است يا ورزش هاي سنگين انجام مي دهيد، روش محافظت از مفاصل مربوطه را فرا بگيريد. از وسايل محافظتي مثل باند الاستيك ، زانوبند يا شانه بند، و جوراب هاي محافظتي مخصوص استفاده كنيد.
شيرخواران بايد از نظر در رفتگي مادرزادي مفصل ران در زمان تولد و در معاينات دوره اي بعدي مورد بررسي قرار گيرند
.
علايم شايع در رفتگی
درد، تورم ، و بدشكلي شدن ناگهاني يك مفصل پس از آسيب
محدوديت حركت يا اصولاً عدم تحرك در اطراف مفصل در رفته
عوامل افزايش دهنده خطر
آرتريت روماتوييد
سابقه خانوادگي در رفتگي مادرزادي مفصل ران
وارد آمدن آسيب مكرر به مفصل
اصول كلي
بلافاصله پس از آسيب :
– كيسه يخ روي مفصل آسيب ديده بگذاريد تا متورم نشود.
– فردي كه آموزش نديده نبايد سعي كند مفصل را جا بياندازد.
– به هنگام انتقال فرد آسيب ديده به پزشك ، مفصل آسيب ديده را آتل ببنديد يا از گردن آويزان كنيد تا حركت نداشته باشد.
– بررسي تشخيصي شامل عكسبرداري از مفصل و استخوان هاي اطراف مي شود.
– درمان امكان دارد شامل جا انداختن مفصل باشد.
– گاهي براي جا انداختن مفصل از جراحي استفاده مي شود.
– پس از جا انداختن چه بدون جراحي و چه با جراحي ، معمولاً مفصل با آتل يا گچ بي حركت مي شود تا در روند بهبود خلالي وارد نشود.
– در صورت بروز مكرر دررفتگي ، ممكن است نياز به بازسازي يا تعويض مفصل وجود داشته باشد و بررسی لازم در این خصوص توسط متخصص صورت می گیرد.

[تعداد: 1    میانگین: 3/5]